Mycket god sömn ombord!! Lämnade ankarplatsen kl 8 och satte snart segel. Det blev fin segling norrut. Sedan kom MOLNEN. Mörka och eländiga. Huu!!! Och självklart var det vatten, dunder och brak i dem. ⛈️
Mitt i allt detta mörker dök det upp en hel flock med tumlare. De är så vackra!!
Vi hade tänkt oss Skudeneshavn, men fick tänka om. Vi la till i Rennesøy Marina som var närmast (Ibland kan nog Therése tycka att båten ändå är lite långsam. 😵💫😅)
Efter någon timma la det sig och vi blev rastlösa. Kastade loss och gick vidare. Till andra sidan ön. 😂 Hade kunnat tänka oss grannön Mosterøy där det äldsta bevarade klostret i Norge, Utstein, finns. Men hamnen där hade övrigt att önska vid de åskskurar som väntas under em/kväll.
Nu ligger vi förtöjda i Rennesøy/Vikevåg. 200 kr för bryggplats och el. Det finns vatten och möjlighet att slänga skräp.
När vi lagt till, gjorde vi snabbt iordning för att ta oss ut på tur. Hade information om häftig utsiktsplats. Den förträffliga norska appen UT visar alla möjliga vandringsleder. Även här såklart. Vi beslutade NAIVT att ta den kortaste vägen. Om man ska upp 169 meter över havet, behöver man inte ta kortaste vägen. Har vi lärt oss nu! Den i besättningen som är minst förtjust i branter levererade eder som en del blivit imponerade av. Till slut var vi iaf uppe och fick njuta av hänförande utsikt. Som även visade att nästa åskoväder var på väg in. Samma väg ner var INTE aktuellt. Men det fanns en snällare väg ner. Får och kossor tittade medlidsamt på de knasiga människorna som stormade nerför.
Väl nere vid båten tog vi skydd i pizzerian när några nära smällar kom. Sedan blev det snabb dusch innan middag och nästa åskskur!
Nu sitter vi i sittbrunnen med regnet stillsamt smattrande. Riktigt rofyllt. Vi passar på att njuta. ♥️









Lämna en kommentar