Egersund – Børevigå/Stavanger

Lämnade ett Egersund med fotbollssegerrusiga norrmän. De sista firarna skrålade på gatorna när vi lämnade hamnen kl 04.30. 

Vi gick Nordra Sundet ut från Egersund. Det var stilla och vackert tidigt på morgonen. Vi gjorde oss beredda på att rulla och skumpa runt i motvind när vi kom ut på havet. Men det var långa mjuka dyningar och svag motvind. Vi kunde sitta med våra ryggdynor och mysa större delen av vägen. StyrBjörn (autopiloten) fick jobba och vi höll utkik. Det blev tom en lite lur var. Det pågick ju en del prepp av mat inför dagen. Man kan säga att man aldrig ångrar en prepp – oavsett!

När vi tog oss in mot Stavanger blev det genast mer trafik. Spännande farkoster, stora fartyg och massor med passagerarfärjor av olika slag. 

Partyhamnar är ju inte vår grej, så vi hade siktat in oss på Børevigå hamn som ska vara lugnare (återstår att se!). Vi fick en av de sista platserna i hamnen och la till kl 14.10. Ibland ska man ha tur! 🙏 Och här har kommit in flertalet båtar efter oss utan samma tur. 

Efter en välförtjänt hoppilandare tog vi en tur på stan. Vi hade höga förväntningar men blev ändå smått överväldigade. Det får nog bli en natt till för att hinna med allt!

Det visar sig också att vi har kommit i tid för en jättestor matfestival som håller på flera dagar. Gladmat heter den och hålls varje år. Det beräknas komma ca 250 000 besökare under fyra dagar. 

Men nu vankas det god mat ombord. Mästerkocken gör en av sina paradrätter – pasta och köttfärssås. 😋

Järens rev
Spännande farkost 1.
Spännande farkost 2.
Vackert inlopp till Stavanger med bergen i bakgrunden.
Nu i hamn.
Gamla stan.
Gamla stan.
Gamla stan.
Just det!! ♥️