Vid gott mod efter gårdagens Lista-passage startade vi dagen strax innan kl 7. En magisk morgon i hamnen – en skald hade gått bananas. Så kom vi utomskärs och ångrade bittert att vi inte preppat lite mer. Motvind och rejält med sjö. Ingen segling minsann. Och det var inte mysläge i sittbrunnen med en bok. Mer av varan att träna den stabiliserande muskulaturen. Vi kan nu bekräfta att när vindmätaren står rakt mot, så är man på rätt kurs! När vi kom in i inloppet till Egersund njöt vi – fortfarande motvind (såklart), men sjölä. Tilläggningen var oproblematisk i motvind i bås. 250 norska kronor för båtplats, el, vatten, varm dusch och toa! (Men som mamma sa – det tar de igen på Vinmonopolet!)
Efter någon kvarts återhämtning tog vi en tur på stan. I storlek med Lysekil. Vi behövde köpa en thermos och sett att det fanns en Claes Ohlson i stan. Efter lite spatserande hit och dit visade det sig att butiken fanns i ett stort shoppingcenter. Som vi inte fattade var ett shoppingcenter. Vi trodde att det var ett porslinsmuseum. 😂
Nu har vi tagit lärdom av dagen och förberett med stekt-ägg-macka, bulgursallad med fetaost och soltorkad tomat, macka med kalkon och ost. Imorgon är planen att gå till Stavanger. Ca 55 M. Troligen med samma härliga sjögång. Då är man tacksam för effekten/placeboeffekten av åksjukearmband. 😅
Nu ska vi snart krypa till kojs – det blir tidig frånläggning imorgon.






Lämna en kommentar